Further Information

Teaching Activities:

  • Digitalisation in vocational education and training (WiSe 19/20, WiSe 20/21, WiSe 21/22, WiSe 22/23)
  • Key qualifications - START with Business Modelling (summer semester 22)
  • Intercultural Competences (Summer Semester 21, Summer Semester 22)
  • Theory meets Practice II - Practical Project in Cooperation with Vocational Schools - Competence Orientation (Summer Semester 22, Summer Semester 23)
  • Learning and working in digital teams (summer semester 21)
  • Subject didactics IIIa: Advanced exercise in business didactics (summer semester 20)
  • Learning from Failure (summer semester 19)

Research interests:

Digitalisation in commercial vocational education and training

(Virtual) teamwork in vocational education and training

Professional background:

Since 2018 Research assistant & PhD student at the Institute of Business Education (Ludwig-Maximilians-University Munich).

2019-2021 Postgraduate studies (Master of Business Research, MBR) at the Ludwig-Maximilians-University Munich 2016-2018 M.Sc.-Studies in Business Education (Ludwig-Maximilians-University Munich)

2011-2015 B.Sc. degree in Business Education (Ludwig-Maximilians-Universität Munich)

Publications:

  • Busse, J., Geiser, P., Schumann, M., Seeber, S., Weber, S., Hackenberg, T., Zarnow, S., & Hiller, F. (2022). Didaktische Bedeutung der Digitalisierung für die kaufmännische Berufsausbildung. In S. Schumann, S. Seeber & S. Abele (Hrsg.), Digitale Transformation in der Berufsbildung. Konzept, Befunde und Herausforderungen. Wbv. Link Open Access E-Book.
  • Weber, S.; Hiller, F.; Zarnow, S.; Hackenberg, T.; Achtenhagen, F. (2022). Thinking out of the Box! – Design-Thinking zur Digitalisierung in der kaufmännischen Berufsausbildung. Berufsbildung in Wisseschaft und Praxis - online, Profil 7, 1-24. https://www.bwpat.de/profil-7_minnameier/weber-etal
  • Geiser, P., Busse, J., Seeber, S., Schumann, M., Weber, S., Zarnow, S., Hiller, F., Hackenberg, T., & Lange, A. (2021). Kompetenzen in digitalisierten kaufmännischen Arbeitsplatzsituationen. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 117(4), 630-657.
  • Zarnow, S., Hiller, F., & Hackenberg, T. (2020). ‚Digitale Aspekte‘ in Ordnungsmitteln der dualen kaufmännischen Berufsausbildung - Eine Analyse von Lehrplänen und Ausbildungsordnungen. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 116(2), 250-268. https://doi.org/10.25162/zbw-2020-0011
  • Weber, S., Hiller, F., Zarnow, S., Hackenberg, T., Seeber, S., Geiser, P., Achtenhagen, F., Schumann, M., Busse, J., & Lange, A. (2020). Digitalisierung als didaktische Gestaltungsaufgabe im kaufmännischen Bereich. Berufsbildung, 74(186), 13-17.
  • Seeber, S., Weber, S., Geiser, P., Zarnow, S., Hackenberg, T., & Hiller, F. (2019). Effekte der Digitalisierung auf kaufmännische Tätigkeiten und Sichtweisen ausgewählter Akteure. Berufsbildung, 73(176), 2-7.

Lectures:

  • Zarnow, S., Off, M. (2023). Are we pulling the same Rope? – Clustering Connotations of Digit(al)ization in the Educational Context. Vortrag auf der AERA 2023, Chicago.
  • Weber, S., Hiller, F., Zarnow, S., Hackenberg, T., Off, M., Hilz, T., Achtenhagen, F. (2023). Design Thinking: Co-Constructing Vocational Education and Training Curricula in Digital Transformation Processes. Vortrag im Rahmen der Roundtable Session auf der AERA 2023, Chicago.
  • Hiller, F.; Weber, S.; Zarnow, S.; Hackenberg, T.; Achtenhagen, F. (2022). Design Thinking - Shedding light into trainees‘ educational needs in digital transformation. Postervortrag auf der EARLI SIG11 Conference 2022, Oldenburg.
  • Weber, S.; Hackenberg, T.; Zarnow, S.; Hiller, F.; Seeber, S.; Geiser, P.; Achtenhagen, F.; Schumann, M.; Busse, J. (2022). Continuing education strategies of teachers in VET - An activity-theoretical perspective. Vortrag auf der EARLI SIG11 Conference 2022, Oldenburg.
  • Weber, S., Hackenberg, T., Birk, C., Hiller, F., Off, M., Zarnow, S., Achtenhagen, F. (2022). Exploring Backgrounds of Sustainable Consumption Behavior Among Young Adults and Ideas for Overcoming Possible Barriers. Postervortrag auf der AERA 2022, San Diego.
  • Hackenberg, T., Hiller, F., Zarnow, S., Weber, S., Seeber, S., Schumann, M., Geiser, P., Busse, J. & Lange, A. (2020). Förderung digitaler Kompetenzen in der kaufmännischen Berufsausbildung – Eine Analyse zur Lehr-Lern-Prozessgestaltung. Postervortrag auf der Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der DGfE 2020, Hamburg.
  • Geiser, P., Zarnow, S., Seeber, S., Schumann, M., Weber, S., Busse, J., Lange, A., Hiller, F., & Hackenberg, T. (2020). Digitalisierung: Anforderungen an kaufmännisches Personal und Implikationen für die berufliche Bildung. Ergebnisse einer Interviewstudie mit Unternehmensvertretern und Lehrkräften. Vortrag auf der Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der DGfE 2020, Hamburg.
  • Zarnow, S., & Hackenberg, T. (2019). Analyse von Lehrplänen und Ausbildungsordnungen vor dem Hintergrund digitaler Herausforderungen. Vortrag auf der BWP, Graz.
  • Weber, S., Zarnow, S., Hiller, F., Hackenberg, T., Schumann, M., Busse, J., Lange, A., Seeber, S., Geiser, P., Krebs, P., & Achtenhagen, F. (2019). Digitalisierung in der Beruflichen Bildung (Digi-KaB). Vortrag auf der Konferenz zu Bildungswelten der Zukunft, Berlin.
  • Weber, S., Zarnow, S., Hackenberg, T., & Hiller, F. (2019). Zur Nutzung von O*NET für die Analyse von Arbeitsstrukturen. Vortrag auf dem Verbundtreffen des BMBF-geförderten Projekts Digitalisierung in der beruflichen Bildung, München.
  • Zarnow, S., & Hiller, F. (2019). 'Digital Aspects' in Curricula of Selected Apprenticeship Programs. Vortrag im Rahmen des CAMS-Besuchs von Prof. Petri Nokelainen, München.